Project: Wat is kunst?

 

Deze week zijn we van start gegaan met ons project ;"Wat is kunst?".

Hier en daar kwamen er al wat kunst tevoorschijn in de vertelkring.


















Op maandag en dinsdag gingen we aan de slag met de kunstenaars Jackson Pollock, Kandinsky, Paul Klee, Warnampi Tingari, Mondriaan.

Voor beeldknap gingen we aan de slag met de knikkertechniek.




We konden ook ons eigen schilderspalet maken aan de hand van stickers.




We stempelden met een wattenstaafje. De kunstenaar Warnampi maakt zijn kunst ook met stippen.






We kleefden stroken in de kleuren die Mondriaan gebruikt in zijn kunst.




Voor taalknap gingen we aan de slag met een kunstlotto
Hier konden we nieuwe woordenschat leren kennen zoals schildersezel, schilderspalet, museum, ...



Aan de hand van het draairad leerden we ook nieuwe woordenschat.

En konden we de juiste wasknijpers zoeken en kijken waar dit moet aan het schilderspalet
 

Op welke plaats van het schilderspalet moet het pomponnetje? 



Voor beweegknap konden we ons eigen kunstwerk timmeren met 'hamertje tik'.




We maakten een kunstwerk met grote strijkparels zoals Warnampi.


Maar konden ook een kleurenspel spelen met de vliegenmepper. Welk kleur hoor ik? 




Voor samenknap hebben we een hoekje in de klas omgetoverd naar een "kunstatelier". 




Voor rekenknap konden we de schilder van groot naar klein sorteren.



Draai aan het rad, welk kleur mag ik nemen? Waar past het op mijn kaartje? 


Een yoga met penselen. Dat was vooral elkaar kietelen :) 





Woensdag was het terug spelletjesvoormiddag. 













Maar ook SNEEUWPRET!!!! 










Ze konden experimenteren met de lichtbak en heel veel verschillende cirkels. 



Beweeknap: pittenzakjes in de gaten proberen gooien. 




We prikten een mannetje uit.
 





Voor rekenknap knipten we mannetjes uit en kleefden we ze op van groot naar klein.


En gingen we opzoek naar de juiste omtrek voor de gekleurde mannetjes.



Op donderdag en vrijdag gingen we aan de slag met de kunstenaars Kandinsky, Andy Warhol en Keith Haring.

Voor beeldknap konden we een kunstwerk maken zoals Kandinsky, vol met cirkels.




Of konden we ons eigen huis maken zoals Paul Klee.




We gaven onszelf wat kleur net zoals Andy Warhol doet met zijn kunst.



En we kropen in de kunst van Keith Haring met ons eigen lichaam.









Voor samenknap konden we met insteekmozaïek ons eigen huis maken.





Draai aan het rad, waar zien we dit mannetje op onze kaart? 

Of konden we samen een hoge huizen, appartementen bouwen.



Vrijdagochtend konden we ons huis tekenen, hoe ziet ons droomhuis eruit? Een appartement, een huis op een berg, een klein huis of misschien wel een huis met twee deuren.... 





Ons wekelijks voorleesmoment met de madeliefjes. 
Dank u wel! 




Iedere maandag en vrijdag verdelen we alle boterbloemen in twee groepen om een uurtje te differentiëren op niveau: 
- Maandag gingen we aan de slag met een taalactiviteit (probleem oplossend denken) 
-Vrijdag gingen we aan de slag met een wiskundeactiviteit (tellen) 





In de namiddagen was het klas overschrijdend. We konden schilderen op de ramen, een kunstwerk maken met kranten, samen spelletjes spelen, vrij tekenen, schilderen met fietshelmen, .... 














Wat een gevulde eerste projectweek....
Nu genieten van het weekend, prettig weekend allemaal! 

Amber en Rune 


Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek