Project: "Wat is kunst?" Week 2


Ook deze week begonnen we met een uitgebreide vertelkring. 



















Op maandag en dinsdag gingen we aan de slag met de kunstenaars; 
Richard Long, Henri Matisse, Vincent Van Gogh en Kandinsky


BEELDKNAP: 

We konden stempelen met onze handen zoals Richard Long 



Omtrekken van figuren tekenen, uitknippen en oplakken zoals Henri Matisse





Tekenen met wasco en erover schilderen met ecoline. (Vincent van Gogh)




Verschillende cirkels kleven (Kandinsky)








REKENKNAP: 

Figuren gaan vergroten met verschillende kleuren. (Henri Matisse) 




Welke omtrek is van welke vorm? 




TAALKNAP:

We trekken cirkels met het juiste kleur rond het stipje.



Een memory met verschillende vormen 




BEWEEGKNAP: 

Het spel twister met de klemtoon op de handen (Richard Long)




We gooiden met pittenzakken door de gaten.


Kunstwerken maken met kosteloos materiaal zoals pompons, knoopjes, ... 




SAMENKNAP:
Spelbord handen: Aan de hand van een kleurendobbelsteen kunnen we stappen vooruit. 



Woensdag = spelletjesvoormiddag 
















Op donderdag en vrijdag gingen we aan de slag met de kunstenaars; Piet Mondriaan, Vincent Van Gogh of in het algemeen 'kunst'. 

BEELDKNAP: 

We maakten ons eigen mini kunstwerkje met aquarelverf.







We gingen aan de slag met plakband en verf, dit om het effect van Piet Mondriaan te bekomen.



Spin the weal, we kozen onze kleuren, duwden op de knop en het begon te draaien. Wat een leuke resultaten.






REKENKNAP: 

Knippen en plakken van het kunstwerk 'zonnebloemen' van Vincent Van Gogh.




 Gooien met een kleurendobbelsteen en het vakje van het kunstwerk 'Mondriaan' inkleuren. 
Om het moeilijker te maken konden ze er een dobbelsteen bijnemen om te zien hoeveel vakjes ze mochten inkleuren. 




TAALKNAP:

We verbinden de gekleurde bollen met elkaar.





Op welke prent kan je dit schilderij zien? 


BEWEEGKNAP:

We konden experimenteren en tekeningen maken in het zand met een penseel.


We gingen aan de slag met de potloodgreep, dit voor het inkleuren van een kleurplaat om daarna de Mondriaantechniek uit te komen. 





We knipten op de zwarte lijn om vervolgens de stukken op de kleven en ons gezicht te puzzelen.








We konden zonnebloemen maken met plasticine, wat waren ze creatief! 



SAMENKNAP: 

We hebben er samen voor gezorgd dat onze witte saaie stoel wat meer kleur kreeg.


We konden ons eigen kunstwerk maken met noppers. 





We speelden samen een memory met gekleurde schildersezels. 


Ons wekelijks voorleesmoment met de madeliefjes. 
Dank u wel! 



Vrijdag = ontdekkring. 
Vandaag zat er in de zak een penseel waar je water kan indoen en kleuren. We konden even experimenteren.







KLAS OVERSCHRIJDEND

De namiddagen, waar we met alle kleuters samen werken, Ze kregen aanbod uit:
1. experimenteren met ecoline en rietjes 
2. spelletjes spelen met de anemonen, 
3. een kunstwerk maken aan de hand van mozaïektechniek 
4. kunstwerk maken uit stroken.  
5. een groot kunstwerk van Vermeer maken 













In de laatste week van het project wordt er ook verder gewerkt naar een eindproduct toe. 
De oranje boterbloemen geven een rondleiding aan de gele boterbloemen en omgekeerd.
Wat zijn we benieuwd! 

Voor degene die ontbijt bestelden, smakelijk!
Prettig weekend en tot maandag.

Amber en Rune 






 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Laatste schoolweek